Den 08. mai 2020 markerer vi at det er 75 år siden frigjøringsdagen den 08. mai 1945.  I anledning denne viktige dagen har vi inngått et samarbeid med de andre Nord-Troms kommunene, Nord-Troms museum og Framtid i Nord for å løfte frem historien om de fra Nord-Troms som mistet livet under 2. verdenskrig. Disse vil komme på trykk og i digitale utgaver av Framtid i Nord i de kommende ukene.

I presentasjonen under får du en oversikt over de 30 fra Skjervøy kommune som mistet livet i krigsårene. Vi oppfordrer alle til å tenne et lys til minne om disse den 08. mai.

Se link: https://prezi.com/view/jEuiMBFhq8cUZweyBG7d/

8. mai - Vi må ikke glemme

I dag den 8. mai er det 75- år siden Norge igjen ble et fritt land. Fem år med krig satte spor som er vanskelig for oss å fatte, de fleste av oss har kun opplevd krigens grusomheter gjennom media. Dagen markeres over hele landet ved at vi heiser det norske flagget og legger ned krans ved bautaene til minne over de som mistet livet i krigsårene. Dagen er også blitt en merkedag for veteraner og for dem som tjenestegjør i dag.

Krigen rammet vår region hardt, totalt 30 personer fra Skjervøy mistet livet eller ble henrettet. Mange av dem døde ved at norske krigsskip ble senket, i kamphandlinger på norsk jord eller ved at de ble henrettet på Krøkebærsletta. Henrettelsene på krøkebærsletta i Tromsdalen skjedde 23 oktober 1943, og var en konsekvens av at folk fra forskjellige steder på Arnøy hadde hjulpet partisanene med bla. mat, ly og skyss, etter hvert innforståtte med at de tilhørte Sovjetisk etterretning. Syv menn fra kommunen vår, de yngste bare 19 og 22 år gamle, og en kjøpmann fra Tromsø, mistet livene sine. Åtte andre ble dømt til tukthus og havnet bla. i konsentrasjonsleir.  Disse hendelsene har brent seg fast og har vært med på å prege befolkningen i lang tid. Tausheten som preget tragediene har nok gjort minnene ekstra tunge å bære.

Det er viktig at vi ikke glemmer historien, og at vi minner hverandre på at det bare er litt over 75 år siden krigens grusomheter også rammet vårt hjemsted.

Arnulf Øverland skrev etter første verdenskrig en oppfordring som fortsatt er aktuell;

«Du må ikke sitte trygt i ditt hjem

og si: Det er sørgelig, stakkars dem!

Du må ikke tåle så inderlig vel

Den urett som ikke rammer deg selv!

Jeg roper med siste pust av min stemme:

Du har ikke lov til å gå der og glemme»

Jeg har i dag lagt ned krans ved bauten i Årviksand og her på Skjervøy.

Vi lyser fred over minnene til de 30 som ofret livet for vår frihet.

Ørjan Albrigtsen

Ordfører i Skjervøy